Filipovy modelářské stránky

Stavba

Deštivé počasí už mi leze krkem. A tak jsem se po delší době pustil zase do stavby Spada. Žebra na horní křídlo jsem měl nachystané od minula a tak stačilo vyřezat stojiny nosníku a pustit se do stavby. Pásnice hlavního nosníku jsou smrkové lišty 2x3 mm. Druhý nosník je balsovy. Tuhý potah před nosníkem je balsa 1,5mm a jen z horní strany. Váha křídla je zatím 23g. Při hledání obrázku s detaily jsem narazil na stavbu o malinko většího bratříčka. Nádhera! Však posuďte sami: 36" SPAD XIII - By Peter Rake

                         

Ve výprodeji od Pelikána jsem přišel ke stavebnici rychlejšího větroně Filip 400 sport. Koncepce tohoto modelu je poněkud starší, nicméně vetší bratr ve velikosti "600", se kterám jsem také nějakou dobu létal, měl velmi dobré vlastnosti. Stavebnice vypadala hezky, ale vzhledem ke zkušenostem a mému stylu létání jsem byl nucen provést vyztužení trupu uhlíkovým rowingem. Také jsem vyplnil uložení čepů křídel v trupu mikrobalony. Další upravou byla výměna nylonových šroubu na vyškovce za větší. Ty ze stavebnice byly děsivě malé. Zvažuji výrobu celé nové výškovky - stávající mi přijde příliš pružná a náchylná k flutteru. V modelu je osazen Roton 300 s vrtulí 11/6". Baterie bude tříčlánek 1800mAh. Pokud to bude málo příjde na řadu čtyřčlánek a menší vrtule - to by měl být příklon kolem 0,5kW.

     

Odhodlal jsem se znovu potáhnout Zeffiroso. Měl jsem k tomu hned několik důvodů. Jedním z nich, ikdyž z hlediska funkce docela zanedbatelným, byla viditelná oprava po letošním letním flatteru, kdy jsem ve vzduchu nuceně změnil náběh pravého křídla. Asi rok a půl starý potah ze solarfilmu lite byl pěkně zažloutlý a trhal se jako papír. Zvolil jsem ho tenkráte z důvouhu úspory hmotnosti, ale bylo to na úkor torzní pevnosti křídla. Právě malá torzní pevnost křídla způsobuje větší náchylnost k rozkmitání a následné destrukci křídel. Z tohoto důvodu jsem model potáhnul standartní folii. Vzhledem ke konstrukci křídla, která je taktéž z důvodu nízké hmotnosti málo tuhá, bylo použití standartní folie krok vpřed. Rozdíl mezi průtazností a hlavně pevnosti obou druhů folii (stejného vyrobce) je znatelný. Dalším důvodem novího potahu byla špatná viditelnost modelu při většách výškách. Proto jsem dolní potah křídla zvolil červený. Horní stranu potahu nejspíš ještě něčím dozdobím, příjde mi taková trošku chudobná:)

     

 

 

 

 

Posledni komentare
25.02.2011 21:03:15: Co používáš za prohlížeč? Mě to běhá v Opeře a Firefoxu bez problémů.
25.02.2011 19:48:09: Asi Ti sem nesmím chodit, je to rozhozené zas...
23.02.2011 17:13:53: Jj.. ikdyž uvažuji o redukci letového parku a tak nakonec Zeffiroso možná půjde do světa. Diky za up...
22.02.2011 08:35:48: No vida, je třeba se připravit na novou sezónu. Ps: nějak se rozhodily rámce stránek...

Postupně jsem napravoval škody z letošního létání. Laminování je jedan z mých méně oblíbených činností a jde pěkně pomalu. Ale i přesto jsem se rozhodl pro převlečnou špici a konzoli pro uchycení pohonného akumulátoru. Při rozebrání gondol jsem zjistil že při pádu zařvaly nejen převody na jednom ze tři serv ale také ložisko na jednom motoru.  Doufám že seženu náhradní a že nebude stát víc než celý motor - když jsem totiž kupoval náhradní převody do HS-55, zjistil jsem že stojí stejně jako celé (HXT 900) servo z HobbyKingu. Tentokrát jsem se snažil poctivě fotit během celé opravy a tak tady jsou obrázky.

    

    

  

 

  

  

Posledni komentare
16.01.2011 17:22:53: Aha, no tak takové forichtungy já nepoužívám, ale jak vidím fungujou.smiley${1}
16.01.2011 16:54:54: Když se pořádně podiváš na první tři obrazky tak na bedně s nářadím je obal od separátorusmileysmiley...
16.01.2011 16:51:37: Hezkýýýý! No konečně jsi taky využil potenciálu skla. Máš to pěkně udělané a zrovna převlečnou špici...

Poletování v parku mě uchvátilo natolik, že jsem se rozhodl postavit si menší ero. Volba padla na Spad VII. Měl by mít rozpětí 800mm a poháněn dvoučlánkem. Váhově bych se rád dostal pod 300g. Malůvku včetně žeber jsem načmáral v cadu a pustil se do lepení.

                         

 

 

 

 

 

 

 

S menší pauzou jsem konečně pokročil se stavbou. Dokreslil jsem si v cadu obě křídla vč. profilu a vytisknul. Postupně jsem si vyřezal šabony z překližky tl. 4mm a pustil se do výroby žeber. Pulžebra jak má origilníl opravdu dělat nebudu.. už teď jsou nahuštěná po 16mm.  Uprava trupu pod baldachýnem pro usazení dvou kulometů  Vickers gun  .303   je udělaná za pomocí papírové pásky namotané na trubku. Po zalepení do balzavohého potahu je přečnívající páska ořezána.

           

 

 

 

 

Posledni komentare
25.10.2010 09:04:10: Možná jen trošku.. smiley${1} pěkně pomalinku polehoučku...smiley${1}
19.10.2010 07:31:48: Á... Filip nám usnul...
04.10.2010 18:37:50: No vida, tak přece! To bude letka! Ať žijou parkflyeři! smiley${1}
 Tak jsem se pustil do oprav třísek, které jsem vyráběl v pátek v Hranicích před Jeti Meetingem. Začal jsem trupem hormoplošníka ve kterém mi vyhorěl neznámo proč regl. Nový regulátor jsem dostal v Hranicich od pana Jelena z Jeti vyměnou za ohořelý tišťák, který jsem si ani nestačil vyfotit. Potěšilo mě, že přežily teměř všechny překližkové přepážky  a ja je nemusím řezat znovu. Baterky to ovšem nerozchodí.. Využil jsem navíc situace a Fiesta bude o 3cm delší - potřebuji se totiž zbavit olova které jsem vozil pod haubnou:) Přední část už mám nahrubo zrekonstruovanou a stačí ji potáhnou 2mm balsou a poté přeplátovat uvnitř trupu. Na vyrobu nyní¨čekají přední sloupky které budou opět slepené ze dvou smrkových lišt.

    

    

 

 

 

 

 

 

 

   Již před nějakou dobou jsem se nechal ovlivnit  a následoval boom termických 400-stovek. Rozhodl postavit si konstrukčního větroně typu Siesta od TopModelCZ. Když jsem zjistil kolik stojí použitelná planetová převodovka, tak jsem klasickou 400stovku zavrhl. Dalším důvodem bylo napájení serv. Při plně mechanizovaném křídle a motýlem se směrovku to je ceklem 6serv! Dalo by se to vyřešit externím Bec, ale proč si dělat násilí. Při použití spínaného reglu od Jeti a stříďáku (který výjde na 1/3 ceny motoru s  kvalitní převodovkou) je hmotnost nižší než u stejnosměrného pohonu. Nehledě na účinnost..:)

 
 
Filo (C) 2008 -2011